Att bedöma avståndet mellan två soffor

Tänkbart scenario: I ett rum finns det två soffor. Den ena är som en dröm, mjuk som en marshmallow och blå som en sommarhimmel. Den andra är är det inte. Den är en dyngspridare av negativ energi. I den första av sofforna sitter en herre av sällan skådat slag. Han har bröst välformade som Monalisas leende enligt Gåsens utsago. Den andre är en hjälte bland fiskmåsarna, en pajas bland clownerna. Avståndet mellan sofforna är som de sju haven uppradade längs varann. Inte ens Christian Olssons tre steg kan erbjuda honom en säker resa. Rummet präglas av en sällan skådad mystik, det och en lätt doft av rödbetssallad. Hur ska broar kunna byggas över denna avgrundsdjupa djungel kantad av ilska, strössel och tysk wienerkorv?

Jag hade kunnat vända mig till min läsarkrets för att få svar på frågor som dessa, frågor lika stora som livet i stort. Fast svaren hade inte blivit tillfredsställande alls. Det hade antagligen sett ut så här.

Backis:
Drick mera öl. Sedan pantar du ölen så får du pengar till att köpa en bro. Då slipper du bygga någon. Kanske kan du dricka öl istället när du sparar så mycket tid, nu när ingen bro behöver byggas? Utomlands har de billig öl.

Gåsen:
Jag vet precis! Jag har alltid de bästa råden. Jag vet precis vad som behövs. Jag om någon vet vad alla vill ha. Den stora frågan är istället vad jag vill ha? Vem är jag? Varför kallas jag gåsen? Jag vet bara att om ni inte släpper in varandra på livet så är det slut. Fast skyll ni på något sår på magen. Jag tänker inte hälla ut mer råd nu. Jag har chips så de räcker.

Svensson:
Es problemo es su avståndico del sträcko. Se naturlico comprendo senor es el chricko. Me llama el zapator del reyo. Estudiante es indanioes en el answeros du vill finno. El clasico!

En tappad generation. Mänskligheten går in i ett mörkt årtusende och verkar ha tappat sin ficklampa som skall leda oss fram i livet. Låt istället kaptenen leda dig. Du får det roligare då.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0